Om meg

Bildet mitt
Vi, Kari og Jon, er et par som bor i Sverige. Hun norsk, han halvt svensk. Vi skriver litt om oss selv, og om det som betyr mest i livet vårt; blandt annet barnebarn. Vi har et torp vi er på så ofte vi kan. Her har vi stadig nye prosjekter på gang. Ellers liker begge å reise, gjerne på motorsykkelturer. Det har vært turer til Sør Afrika - da leide vi sykkel, men vi har brukt egen sykkel i b.a. Alpene og Skottland.

torsdag 2. august 2012

Hjemmelaget is

Etter at Jon kjøpte en iskremmaskin til Kari til jul, blir det ofte servert hjemmelaget iskrem i det Hermanske hjem. Vi har forsøkt oss frem med forskjellige oppskrifter. Søk på nett og i diverse gamle kokebøker som Schønberg Erken og Cajsa Warj, sa egentlig ikke så mye. Noen steder står det at man skal koke melk/fløteblandingen andre steder gjør man ikke dette. Brødrene Eyvind og Jan Hellstrøm kom ut med boka "Iskremfabrikken" og her kan man finne oppskrifter og råd; "Iskrem er best nylaget og konsistensen er like viktig som smaken; Isen skal ikke være for hard."


Her er oppskriften vi synes smaker best:
Kok opp 2,5 dl melk og 2,5 dl kremfløte sammen med en vaniljestang.
(Økologisk vaniljepulver - kjøpt i en helsekostbutikk er en god erstatning!)
La blandingen putre en stund under svak varme, ca 15 minutter. Avkjøl.
Pisk 5 eggeplommer sammen med litt sukker.
Bland sammen med melk/fløteblandingen. Varm opp til 80 grader. (Ikke koke!) Avkjøl.
Has i iskremmaskinen.
Man behøver strengt tatt ikke iskremmaskin, men da må man ta isen ut av fryseren og røre i den etter en time.
Iskremblandingen kan godt stå i kjøleskapet noen timer; så tar du den i maskinen en stund før du skal servere isen.


Her har vi plukket friske bær til å ha i isen. Men vi har også forsøkt med nøtter, sjokolade og nougat.
Det er sikkert mange måter man kan lage iskrem på. En gang hadde jeg litt dårlig tid- melken kokte bare så vidt opp. Fløten og eggeplommene ble pisket hver for seg og blandet i - uten oppvarming.  Prøv deg frem- finn din egen oppskrift, men grunningrediensene er eggeplommer, fløte og sukker.   Hva moccais; med litt sterk kaffe, kakao og litt Baileys? (Nam!)

Må bare tillegge at nyttårsaften søtet vi isen med stevia. Har kjøpt steviapulver i en helsekostbutikk. Hadde mye vaniljepulver i, men var redd for at det skulle bli beskt med for mye stevia, så jeg tok i et par spiseskjeer med multesyltetøy for at ikke isen skulle bli for tam. Toppet det hele med multer fra fryseren.

LYKKE TIL!


 

5 kommentarer:

  1. Hmmm ser godt ut, dette må jeg prøve :-)
    Fin dag til deg..

    SvarSlett
  2. Hjemmelaget is er bare en favoritt..Med bær blir det sunt også..
    Ha ei flott ny uke..
    Ingun

    SvarSlett
  3. Ser godt ut. Du husker det vel kanskje ikke men mamma lagde iskrem og jeg kan huske at en av favorittene faktisk var med smak av kaffe, ja det er sant og sitron var heller ikke å forakte. Men smaken er det vel bare fantasien som eventuellt setter en stopper for.

    SvarSlett
  4. Hei!

    Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og mat blogger.

    Jeg la merke til at du har et stort antall smakfulle oppskrifter i bloggen din, og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på vår Topp Mat Blogg seksjon her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

    Hvis du ønsker å legge til din mat-blogg til listen på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Vårt konsept er allerede live i de andre Skandinaviske landene, samt i Sør- og Sentral-Europa, og vi leverer tusenvis av besøkende til mat bloggerne daglig. Noen av de beste mat bloggerne får 10.000 + besøkende fra oss på en ukentlig basis.

    Forhåpentligvis vil din egen mat blogg også være opp i toppen!


    Varme hilsen,

    Ann-Sofi
    http://www.alleoppskrifter.no/

    SvarSlett
  5. Hei!

    Jeg gjorde som i oppskriften uten noe godt resultat i det hele tatt. Min fikk en smak av eggeplommer, selv om at jeg kun hadde fem i, som det står i oppskriften.

    Jeg får vel kjøpe iskremboken til Hellstrøm, og se om det kan gi meg noe som smaker mer som iskrem.

    SvarSlett

Det er hyggelig om du legger inn en kommentar på bloggen vår.

Robert Burns

The friend of man
The friend of truth
The friend of age
The guide of youth;
If there is another world,
He lives in bliss;
If there is none,
He made the best of this

Powered By Blogger

Bloggarkiv