Om meg

Bildet mitt
Vi, Kari og Jon, er et par som bor i Sverige. Hun norsk, han halvt svensk. Vi skriver litt om oss selv, og om det som betyr mest i livet vårt; blandt annet barnebarn. Vi har et torp vi er på så ofte vi kan. Her har vi stadig nye prosjekter på gang. Ellers liker begge å reise, gjerne på motorsykkelturer. Det har vært turer til Sør Afrika - da leide vi sykkel, men vi har brukt egen sykkel i b.a. Alpene og Skottland.

mandag 20. september 2010

På tur til Berlin - del 1 sightseeing

Da har vi kommet hjem fra en fin tur i Berlin. Vi startet fra Rygge flyplass torsdag.

                        
Det hele var- som vi tidligere har fortalt en - en tur vi fikk rimelig fordi det var en restplass.


Her er en av de mange forskjellige busser som hadde omvisninger i byen. Dette selskapet kunne også tilby guiding (via øretelefoner) på svensk. Vi tok turen to dager; første dag fra start til stopp, andre dag benyttet vi anledningen til å hoppe av og gå på hvor vi ønsket. Flott tilbud til turister!


Berlin er en by som har gjennomgått en stor forandring. Etter at Berlinmuren begynte å rase sammen den uforgelemmelige kvelden i november 1989, har de to halvdlene av byen nå begynt å smelte sammen igjen. Store, nye høyhus og byggeprosjekter var å se over hele byen.


Rester av muren sto igjen noen steder. Her er det en del som det har gått hardt utover. Det var de såkalte "Murhakkespettene" som har fjernet biter av muren for å selge den som souvernir.


Bilde sett fra bussens vindu; nytt og gammelt, side ved side.


Denne kirken ble bombet i 1945. Den står nå igjen som et skrekkens eksempel på krigens forferdeligheter.


1,3 kilometer av muren er dekorert av kunstnere. Dette er verdens størster utendørs galleri.


 

 

1 kommentar:

  1. Fine bilder! Jeg vil snart reise på tur jeg og. Sommerferien var jo en skikkelig nedtur, og jeg merker at jeg snart trenger å se litt nye steder. Kata sier at jeg kan komme å besøke ho når som helst i Spania eller Ungarn. Sist jeg var i Tyskland var for ti år siden og etter en knapp uke der så prata jeg tysk som bare det.. Linda Möller sa at jeg prata suverent tysk aksang men at jeg mangla ord..Jeg så en film i dag: "An American affair"-den må du se. Den handler om ukene før Kennedy ble skutt og vi følger hans elskerinne og hvordan de er styrer henne..

    SvarSlett

Det er hyggelig om du legger inn en kommentar på bloggen vår.

Robert Burns

The friend of man
The friend of truth
The friend of age
The guide of youth;
If there is another world,
He lives in bliss;
If there is none,
He made the best of this

Powered By Blogger

Bloggarkiv