Om meg

Bildet mitt
Vi, Kari og Jon, er et par som bor i Sverige. Hun norsk, han halvt svensk. Vi skriver litt om oss selv, og om det som betyr mest i livet vårt; blandt annet barnebarn. Vi har et torp vi er på så ofte vi kan. Her har vi stadig nye prosjekter på gang. Ellers liker begge å reise, gjerne på motorsykkelturer. Det har vært turer til Sør Afrika - da leide vi sykkel, men vi har brukt egen sykkel i b.a. Alpene og Skottland.

lørdag 26. desember 2009

To pelargonier med utsikt til vinteren.

Dr. Westerlunds blomma heter egentlig rosengeranium og er i pelargoiumslekten. Doktor Ernst Otto Theodor Westerlund, født 22. oktober 1839, var svensk lege. han anbefalte sine pasienter å ha denne blomsten i sitt soverom fordi den sprer en oppfriskende duft når man rører ved dens blader. Og den lukter faktisk av sitron! Du kan lese mer om dr. Westerlund HER
Pelargonier har fått sin renessanse etter at de i flere år ble sett på som håpløst gammeldagse. Mårbakkapelargonium har jeg til høyre i vinduet. Selma Lagerlöf skal ha hatt denne pelargonien i sitt hjem Mårbakka, derav navnet. Jeg har faktisk lest at Selma fikk en avlegger av Karin og Carl Larsson. Nå er mine pelargonier pjuskete, men til våren blir de klippet ned og det blir tatt avleggere. Jeg synes de begge passer på torpet- og jeg er ganske sikker på at de har prydet vinduskarmene her tidligere. Du kan lese mere om pelargonier HER
Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er hyggelig om du legger inn en kommentar på bloggen vår.

Robert Burns

The friend of man
The friend of truth
The friend of age
The guide of youth;
If there is another world,
He lives in bliss;
If there is none,
He made the best of this

Powered By Blogger

Bloggarkiv