Om meg

Bildet mitt
Vi, Kari og Jon, er et par som bor i Sverige. Hun norsk, han halvt svensk. Vi skriver litt om oss selv, og om det som betyr mest i livet vårt; blandt annet barnebarn. Vi har et torp vi er på så ofte vi kan. Her har vi stadig nye prosjekter på gang. Ellers liker begge å reise, gjerne på motorsykkelturer. Det har vært turer til Sør Afrika - da leide vi sykkel, men vi har brukt egen sykkel i b.a. Alpene og Skottland.

tirsdag 29. september 2015

Fototriss del 314: Siffror


Den här hälgen var vi i Tallinn. Tall betyder siffror på norska. Rådhusapoteket i Tallin är världens äldsta ännu fungerande och verksamma apotek. Ända sedan år 1422 har apoteket utan avbrott varit aktivt och haft sin verksamhet vid det kända rådhustorget i staden. På apoteket hittade vi det här gamla kassaapparatet. Nu är det begagnat men det var nog modernt en gång- jag gissar att det är från 1800-talet. Vakra gamla siffror!


Men tiden tiden har inte stått stilla i Tallin. Fast romerksa siffror är från en förgången tid. Kan ni se vad som är "fel" på den här klockan?


Faktabanken.nu skriver att det ska vara max tre lika siffror i rad, men enligt en äldre romersk princip kan så hända. Ex 4= IIII på vissa urtavlor. Vi såg det på två klockor i Tallinn. 


Inte så vackra siffror som på översta bilden. Men bra att ha om du som turist att köpa med några souvenirer- ngt fick bli med i resväskan hem. Om du vil se hur andra "trissare" har fotat siffror, går du inn på FOTOTRISS


11 kommentarer:

  1. Fina bilder på siffror. Klockan med romerska siffror är vacker, den skulle man ha.

    SvarSlett
  2. Jag var - märkligt, men dock - i Tallinn redan på 80-talet, då Estland fortfarande var en del av Sovjetunionen. Då användes kulramar i många butiker! Kassörskorna (de var inte många och varorna var få) var suveräna på att hantera dem.

    Det stämmer ju, jag har aldrig sett en romersk fyra skriven på det sättet!!
    Intressant triss. :)
    Berit E

    SvarSlett
  3. En fin lektion i siffror! Jag hade aldrig kommit på att tänka IV :)

    SvarSlett
  4. Så flott triss! Og så heldige dere er som har vært i Tallinn! Der skulle jeg gjerne vært :)

    SvarSlett
  5. Snyggt trissat :-) Mittenbilden är min favorit, så vacker klocka :-)

    SvarSlett
  6. Väldigt fint trissat. Dom två första bilderna var väldigt fina. Den första blev min favorit. Kram!

    SvarSlett
  7. Tänk så många människor som använt siffrorna på den översta bilden. Människor från en svunnen tid!
    Jag har aldrig sett IV skrivas IIII. Nu lärde jag mig något nytt. Tack för det! :) !

    SvarSlett
  8. Jättefin triss med siffror! Jag har heller inte sett fyra skrivas på det sättet! Har varit bortrest därför kommer min kommentar lite sent!
    Trevlig helg!

    SvarSlett
  9. Hej du har inte Rosa bilder om Lily här ??! till bild utmaning menar jag. Hela flickan är ju liksom rosa o härlig o nu skulle du hitta något rosa kläder på henne o !!! Men Tallin bilder är intressanta o så gammal den där 1. maskinen eller hur skulle man kalla den , men vackert o gammalt ! Ha så trevlig vecka o önskar dig varm o vacker höst !

    SvarSlett
  10. Fina siffror i trissen. Intressant med fyran. Har aldrig sett det förut.
    Kram
    Ingrid

    SvarSlett

Det er hyggelig om du legger inn en kommentar på bloggen vår.

Robert Burns

The friend of man
The friend of truth
The friend of age
The guide of youth;
If there is another world,
He lives in bliss;
If there is none,
He made the best of this

Powered By Blogger

Bloggarkiv