Om meg

Bildet mitt
Vi, Kari og Jon, er et par som bor i Sverige. Hun norsk, han halvt svensk. Vi skriver litt om oss selv, og om det som betyr mest i livet vårt; blandt annet barnebarn. Vi har et torp vi er på så ofte vi kan. Her har vi stadig nye prosjekter på gang. Ellers liker begge å reise, gjerne på motorsykkelturer. Det har vært turer til Sør Afrika - da leide vi sykkel, men vi har brukt egen sykkel i b.a. Alpene og Skottland.

tirsdag 15. oktober 2013

Lage rose av blader

Karidatter Solveig lager roser av vakre høstblader.
 


 

 


søndag 13. oktober 2013

Under den store kastanjen

Fototriss oppfordrer igjen; *SÅ HÄR SER DET UT DÄR JAG ÄR*. Gå inn på linken til Fototriss så ser du hvordan det ser ut på på de forskjellige steder i Sverige nå som høsten snart går over i vinter. På fotografiene under kan du se hvordan det ser ut hos oss nå. Bladene faller fra trærne. Og står du under det store kastanjetreet, må du være forsiktig. Der er det nemlig ikke blader som faller. Dunk; der kom det en kastanjenøtt!
 
 
 Det henger flere kastanjenøtter på treet ennå, men snart faller de ned.
 
 
Og så blir de liggende på bakken, blader og kastanjenøtter. 
  
 
Visste du foresten at ekte kastanje er et helt annet tre enn treet du ser på dette blogginnlegget?
Treet som vises her er en hestekastanje. Ekte kastanje er uvanlig i Sverige, den finnes sør i Europa. Hestekastanjen ble plantet for første gang i Sverige på 1600-tallet. Det er et stort tre som kan bli minst like praktfult som eika og nesten like gammelt. Treet er populært i parker og allèer. Det sies at Sveriges lengste allèe er den med hestekastanjer som ble plantet langs Göta kanal for å holde jorden på plass. Kastanjens frukt inneholder emnet aescin og er giftig for mennesker. Hest og hjort, derimot, spiser gledelig av fruktene og de kan med fordel anvendes som vinterfòr.  (Kilde Gård & Torpt)
 
 

tirsdag 8. oktober 2013

Innbakte pølser

I dag lagde fireåringen middagen (med litt hjelp fra Bestemor). Det ble innbakte pølser. Vi lagde en deig som passer like godt til rundstykker, horn, pizza og nå; som pølsebrød. Det passer ypperlig å forberede deigen i brødbakemaskinen.
 
  • 3 dl. lunkent vann
  • 1 ss. sirup
  • 1 ts. salt
  • 3 ss. olivenolje
  • 525 gram hvetemel
  • 50 gr gjær
Dessuten trenger du en pakke med grill pølser og litt ketchup.
Når deigen har hevet seg, kjevles den ut til en rund leiv.
Så tar man på ketchup og deler deigen i 8 emner.
Rull pølsene inn i deigen 
Heves og stekes ved 180 grader til de blir lysebrune

 



 
Vi kunne selvfølgelig gjort oss mer flid med brødene: Penslet dem med egg og drysset på valmuefrø. Skal ikke se bort fra at det ville vært godt med en osteskive rundt pølsene heller!
 
 

søndag 22. september 2013

Drømmen om et woodland. Drømmen som forsvant...elller?


 
Vi kjøpte en skogstomt. Drømmen var et hus i skogen. Men dengang ei. Da huset var satt opp, var det kun to bjørker og fem bregner igjen av "skogen". "Hagen" ble liggende brakk. Nå- etter snart fire år har det vokst opp noen furuer/tall bak huset. Bra- ettersom vi jo bor i Tallåsvägen. Vi innser at noe woodland blir det nok ikke. Det blir plen. Stort sett. Men litt av skogen skal vi alltids få tilbake: Vi har "plantet skog". Spennende å se: Nå er i allefall prosjekt hage satt i gang- og i den hagen har vi et lite woodland.

 
Woodland er et spennende ord. I Sverige bruker man betegnelsen trädgårdslund. Det er ingen direkte oversettelse, for forskjellen på disse to er at en trädgårdslund er mer skandinavisk: "lys og frisk". Det amerikanske woodland er ofte mørke - der blir det gjerne brukt bark og annet tungt materiale. En trädgårdslund er en sval lund med trær, busker og blomster. I lunden skal det være høye trær som gir skygge slik at det blir svalt om sommeren. Det vil ta mange år før busker og trær blir høye i vår hage. Vi startet med prosjektet i fjor- hagesentrene har blitt flittig besøkt og flere nye planter kom til i høst. Diverse løk, bregner og noen hosta er også satt ned. Nå får vi bare vente og se. Inntil videre får vi dekke jorden med bark. Kall det gjerne woodland. Men om noen år, når trærne har blitt større, vil kanskje lyset bryte ned gjennom løvverket og skinne ned på hvitveisen. Den som lever får se...



 
 

søndag 1. september 2013

Is med blåbær og havreflarn

Vi venter gjester på torpet. De skal få en velkomstis når de kommer. La oss kalle isen torparglass.


Det behøver ikke å være mye jobb å lage is. Det behøver heller ikke ta lang tid. Arla har kommet med en mjukglass/softice. La oss oversette til mykis. Disse finnes i tre smaksvarianter; vanilje, sjokolade og jordbær. Her har jeg brukt vanilje. Mykisen er enkel å tillrede. Hell røren i en bolle och visp med miksmaster i cirka to minutter. Sett bollen i fryseren och frys i minst 3,5 timer. Ta ut och visp till en kremet mykis. Med ismaskinen tar det kun 30 minutter å få en ferdig mykis. Visp, frys och nyt helt enkelt!

Vår torparis skal være knasende god; Vi starter med å legge knust havreflarn og blåbær i glasset. Det hele toppes med hjemmelaget is - og til slutt pynter jeg hele herligheten med et par stliker med blåbærris. Enkelt å lage og morsomt å servere!
 
 
 

søndag 18. august 2013

Recept på en lyckad dag.

Vi turistade i Karlstad i går:


Recept på en lyckad dag i Karlstad: Ett gäng goda vänner. Åka båtbuss. Fika i Maribergsskogen. Strosa genom Stadsträdgården och äta i Karlstad.

lørdag 10. august 2013

Bære lekkert!




 


En titt i FOLKESKOLENS KOKEBOK av Helga Helgesen og Dorothea Christensen datert; Kristiania, september 1911.
Så mye de kunne- de gamle husmødrene! Våre gamle kokebøker er en skatt. Og-ja de kan gi nyttig informasjon over hundre år etter at de ble utgitt.
Her på Norra Jakstorp fråtser vi i bær. Forrige helg laget vi gelè av solbær og rips. I dag har vi laget solbærsnaps (det står foresten ikke noe om snaps i skolens kokebok). Til dessert blir det bringebær med vaniljesaus. Man KAN kose seg!
 
 
 

onsdag 31. juli 2013

Tuntre/ Vårdträd


Et tuntre- eller vårdtäd som det heter på svensk, er et dominerende tre på gårdsplassen foran huset. Det skulle beskytte gården og de som bodde der. Dersom man skadet treet, kunne det bringe ulykke. I det svenske navnet; "vårdträd" menes å vårda- å beskytte. Man trodde at det beskyttende bodde under treet. Vanlige tuntrær er lønn, eik, kastanje, lind, alm, lønn og ask. Nåletrær forekommer ikke som tuntrær og frukttrær kun som et unntak. Tuntrær er ofte høyere enn huset og beskytter derfor bygningene for lynnedskag. (Kilde: GÅRD&TORP)

 
I innkjørselen til torpet står det en lind. Vi velger å kalle det vårt tuntre. Tuntre, også kalt vettetre, tussebjørk eller vettebjørk, opprinnelig hellig tre som vokste der haugebonden eller rudkallen var begravd, ofte på gamle gravhauger. Så lenge treet ikke ble skadet med skarp redskap, vernet det gården mot ulykker, og det ble gjerne ofret til det, bl.a. til jul. Senere er ordet tuntre oftest brukt om et tre som er plantet i gårdstunet. (Kilde: Det store norske leksikon.)

søndag 28. juli 2013

SOMMERFUGL

Noen som kan fortelle oss hva slags sommerfugl dette er?

Der er håp i hengende snøre


Fiskelykken var ikke stor når vi skulle prøve oss i Mollsjön. Mulig fisken ikke likte speksskinke, men han var borte og snuste på agnet i allefall. Jon er en mann som liker å sitte i ro med ei fiskestang i hånda. Så han var tilfreds.
Kari, derimot, foretrekker å jakte på motiver. Dagens motiv ved Mollsjön var øyenstikkere/trollsländor. Men de sitter ikke mye i ro. Det ble hverken blinkskudd eller fisk denne gang. Men en fin tur ble det!

søndag 7. juli 2013

Blomsterpikene på torpet.

 
 

Småjentene har fått blomsterkranser. To små, vakre blomsterpiker!
 

 
Busungen Melissa

 
Hviler på Farfars arm-

onsdag 26. juni 2013

Et knippe av årets stauder/perenner








Her ser du først to sorter storkenebb/näver, løytnanshjerte, iris, stjerneskjerm/ stjärnflocka, peon og til sist martagon/krok/krol-liljer. Å du herlige sommertid; Kunne man bare stoppet tiden nå.
 
 

mandag 24. juni 2013

Fugleskremselet Gustav

I dag har vi fått oss en ny herremann på Norra Jakstorp, nå burde fuglene holde seg unna jordbærene!


Vi fikk høy av grannen
Og her sitter Gustav på vakt!
 
 
Næmmen, Jon; Du må ikke sjenke Gustav. Han har jo sovnet! .....Tror jammen Jon får ta over jobben som fugleskremsel i sommer.

 

lørdag 22. juni 2013

Småkryp

Småkryp er denne ukas tema i Fototriss. På Norra Jakstorp er det et og annet kryp som har latt seg fotografere. Her kommer tre bilder med dette temaet fra vårt sommertorp. Du kan også gå inn på lenken til Fototriss og se hvilke andre småkryp som har blitt fotografert.
 
 
 
 
 
 
 
 

fredag 21. juni 2013

En midtsommeraften

En midtsommeraften og to midtsommerstenger. I Jakstorpen har kjærringene vært travelt opptatt med å pynte sine midtsommerstenger.
Først blir stangen på Nertorp pyntet:
 

 
Så går vi løs på stang nummer to; på Norra Jakstorp
 
Visst ble stangen fin!..?
 
 
 
 
Kari (og Jon bak kameraet) ønsker alle en god midtsommer. Måtte dere ikke regne bort!
 
 

Robert Burns

The friend of man
The friend of truth
The friend of age
The guide of youth;
If there is another world,
He lives in bliss;
If there is none,
He made the best of this

Powered By Blogger

Bloggarkiv