Om meg

Bildet mitt
Vi, Kari og Jon, er et par som bor i Sverige. Hun norsk, han halvt svensk. Vi skriver litt om oss selv, og om det som betyr mest i livet vårt; blandt annet barnebarn. Vi har et torp vi er på så ofte vi kan. Her har vi stadig nye prosjekter på gang. Ellers liker begge å reise, gjerne på motorsykkelturer. Det har vært turer til Sør Afrika - da leide vi sykkel, men vi har brukt egen sykkel i b.a. Alpene og Skottland.

fredag 29. juli 2011

På stranda


Vi passer på å nyte sommeren når den er her!
Ha en fin helg til dere!


onsdag 20. juli 2011

Fossefall og fotoglede


Her er det tatt to bilder fra samme lille foss: Først med lang lukketid; f/ 25


...og her med kort lukketid 1/1600


Kantareller !

Mandag var yngste Karidatter Solveig med på en torpetur. Og vi fråtset i markens grøde! Vi forsynte oss fra kjøkkenhagen og fra bærbusker og selvfølgelig måtte vi ta en skogstur. Jeg bare sier det; små kanteraller plupper opp så det er en fryd for øyet- og senere for magen!


Vist er det artig når avkommet gidder å være med gamle mor på torpet for å plukke sopp! Soppturen ble en innertier!


søndag 17. juli 2011

Sultne husokkupanter


Fredag var vi hos venner i Borgvik. Da fikk vi sove over i "Lillstugan". Ute på veggen til dette gjestehuset henger det et lite barskap med plass til en flaske og et par glass.


Men barskapet har fått husokkupanter; Åpner du forsiktig opp døra, stikker det opp fire små, gapende fuglemunner; "Vil ha mat!"



lørdag 16. juli 2011

Borgvik


Feriens siste del har blitt brukt på torpet. Det ligger ikke langt fra det lille samfunnet Borgvik. Der har det blitt laget jern siden 1600-tallet. Eiffeltårnet i Paris er delvis bygget av jern fra Borgvik.

I helgen var det "Motorens dag" i Borgvik. Mange gamle biler og motorsykler ble stilt ut. Det var selvfølgelig et yrende menneskeliv


1903 stod Borgviks tresliperi ferdig. Her ble det produsert pappirmasse til aviser.  I dag er stedet brukt som galleri. Kjell Engman og Ronnie Wood er blandt årets utstillere.


En av Kjell Engmanns glasskulpturer.

Og dette maleriet var signert Ronnie Wood


fredag 15. juli 2011

Rødløkskompott

Lyst på noe godt? Da vi var i Bergen spiste vi middag en dag på Bryggeloftet & Stuene. Da bestilte vi hvalbiff. Til denne hvalen ble det servert rødløkskompott og brocolli. Dette var så overraskende godt at vi spurte servitøren om hvordan man lagde denne kompotten. Etter noen minutter kom hun tilbake med oppskriften, muntlig, med hilsen fra kokken. Vi har selvfølgelig også forsøkt oss på denne retten og under har dere oppskrift til 2 personer:



1 rødløk
1 dl rødvin
1 ts honning
2 ss balsamicoeddik
Dette kokes sammen med løken til det er kokt inn til ca 2/3 av væsken. Resten siles av
1 ss smør blandes i

torsdag 14. juli 2011

Morgenstund har bringebær i munn

Kari nyter ofte en kopp kaffe på trampen, alene, en stille morgenstund. Men i dag hadde hun selskap av en annen morgenfugl. På den ene krakken satt Bestemor med sin kaffekopp og på den andre siden satt lille Melissa - og hun hadde sin egen kopp og i den var det nyplukket bringebær/hallon.


mandag 11. juli 2011

Om bringebær, lykke og tilfeldigheter

Bringebærene har kommet! Det blir jo et vakkert stilleben; bringebær som klatrer opp etter den gamle slipestenen. Men titter du bak hjørnet, ser du at det
 vokser bringebær og brennesle i et eneste villniss, men hvem vil vise frem det i et blogginnlegg? Man vil jo vise frem en pen verden her i "Blogglandia". Vi ser - og vi fryder oss over mye av det vi ser. Dersom vi deler de beste bildene fra livet her på bloggen, blir det da som å skryte? Vi vet at livet er ganske tilfeldig; vi kunne for eksempel ha vokst opp i et av Sør Afrikas Townships. Verden har aldri vært rettferdig, men vi må glede oss over bagateller og nyte livet. I morgen blir det bringebær til dessert!
Ha en fin uke.

søndag 10. juli 2011

Finn et strå å træ dem på


Vilja og farfar plukker markjordbær i Töcksfors. 


Vilja har funet sitt eget "Smultronställe" (Forøvrig det samme som farfar hadde som barn!)


Finn et strå og træ dem på.

torsdag 7. juli 2011

På mc-camp


Nå var det på tide å reise på tur med mc, henger og telt.


Planen var å reise Åndalsnes og Romsdalen. Men så var det været....Regn
Jaja, når ikke sola kommer til oss, får vi reise etter sola. Ved Siljansjøen var det sol.
Vi fant oss en campingplass for motorsyklister.


Plassen lå et lite stykke før Mora. Der var det dusj, do, kjøleskap og frys, komfyr og til og med tørkeskap for mc-dresser.

Og som dere ser; Jon var strålende fornøyd. (Joda, Kari var fornøyd hun og!) Teltet fra Handelsboden funket bra. Vi brukte ikke mange minuttene på å sette det opp. Med stormkjøkken, lånt campingbord, festivalstoler og Jungelolje roll-on ble det riktig trivelig på plassen og med oppblåsbar madrass fra Jysk og våre egne, gode skumputer sov vi egentlig fortreffelig!
Kveldsstemning ved mc-campen



søndag 3. juli 2011

Stilleben

Stilleben (fra tysk: «still» og «leben», stille liv, fransk: Nature Morte, død natur) er et kunstverk som gjengir objekter i ro, ofte som oppstillinger av hverdagslige gjenstander som enten er fra naturen (blomster, frukt o.l.) eller menneskelaget; vaser, glass, mat osv.
Wikipedia




lørdag 2. juli 2011

Sommerbad på torpet


Ikke akkurat som boblebadet på Hurtigruta, men langt å foretrekke. Etter å ha vært på Afrikas sørligste punkt (2009) og Nordkapp (2011) er det lett å konkludere med at på Norra Jakstorp er det best å være.


Om blomster og bier (og kariogjon)

På Norra Jakstorp blomstrer det som bare det. Og blomstene tiltrekker seg som kjent både bier, humler og sommerfugler.


Kari tar gjerne med seg fotoapparatet ut for å nyte blomsterprakten. Her er det plass til fler!


Nede i vegen spratt det mange små frosk (eller padder?) Kari funderte litt på om denne lille karen egentlig kunne forvandle seg til en prins om hun kysset ham. Men så kom hun på at hun hadde en Jon inne i stua og han er prins god nok.


torsdag 30. juni 2011

Bergen


Da er det like før landing på Bergen Lufthavn, Flesland. Været er ikke det beste, men vi snakker tross alt om Bergen så hva kan man egentlig vente seg?


Dag to ble over all forventning, ihvertfall værmessig. En dag  uten regn ble benyttet til sightseeing med buss, sightseeing med båt og vandring til fots. Mye tid ble tilbrakt på Bryggen, der vi også spiste en deilig hvalbiffmiddag. Hotellet ligger ved sida av en fotballpub og siden det ser ut til å gå mot Brannseier i kveld kan det kanskje bli så som så med nattesøvnen.

onsdag 29. juni 2011

Hurtigruta. Del 6


Vi ankom Tromsø i går kveld. Og det var siste stopp på Hurtigruta for vår del- denne gang. Livet på Hurtigruta hadde sin egen rytme. Vi nøt øyeblikkene fra panoramasalongene, der vi kunne iakta den praktfulle naturen eller stedene vi besøkte. Den siste dagen tilbrakte vi på 9. dekk. På bildet under koser vi oss i badestampen.


"Har aldri vært så ren; først dusjet jeg, så ble jeg kokt og så dusjet jeg igjen!"  Jon Hermansen. Bildet er tatt av vår hyggelige medpassasjer Grete.


Alt har sin slutt; Her står vi og ser ned på alle på dekk 4 som også skal gå ut i Tromsø.

Hurtigruta. Del 5. Kirkenes


Mandag var vi i Kirkenes. Her fikk vi en privat guidet tur av Roy Wara som vi traff på et MC-treff i Finland for noen år siden. Han kjørte oss rundt og fortalte både fra nåtid og fortid. Vi så bl.a. Syd Varanger Gruver og grensa til Russland. Kirkenesbeboerne er ofte i Russland der de bl.a. fyller diesel til 5 kroner literen. Det er ikke lov å  ta med matvarer til Norge, men mye annet er billig i Russland - så som kjøkkeninnredninger og trelast. I Kirkenes er mye av reklamesklitene tospråklige, både norsk og russisk. Godt den kalde krigen er historie, men russerne har beholdt et vanvittig byråkrati så skal du besøke Russland må du ha orden i papirene.


Med innsyn til Russland


Guiden tok oss med inn på området til Syd Varanger gruer. (Ikke helt lovlig) Jon vurderte å bytte ut Vingen


Spar-Kjøp reklame på både norsk og rusisk.

søndag 26. juni 2011

Hurtigruta. Del 4. Nordkapp


I dag ankom vi Honningsvåg. 
Derfra hadde vi bestilt en tur til Nordkapp. Europas nordligste utsiktspunkt. Nordkapp er nemlig ikke det nordligste punktet. Det er på Knivskjellodden, rett vest for Nordkapp, men der er utsikten dårlig.


Når vi beundret utsikten, måtte vi sikre oss fotobevis ved globusen.

Selve Nordkapp-platået strekker seg 307 meter opp fra det isklade Nordishavet.


På Nordkapp på 71° grader nord er det storslått og barsk kystnatur.


Tilbake på skipet med kryssord og panoramautskikt. Og i morgen kl. 09.45. ankommer vi Kirkenes.

Robert Burns

The friend of man
The friend of truth
The friend of age
The guide of youth;
If there is another world,
He lives in bliss;
If there is none,
He made the best of this

Powered By Blogger

Bloggarkiv