Om meg

Bildet mitt
Vi, Kari og Jon, er et par som bor i Sverige. Hun norsk, han halvt svensk. Vi skriver litt om oss selv, og om det som betyr mest i livet vårt; blandt annet barnebarn. Vi har et torp vi er på så ofte vi kan. Her har vi stadig nye prosjekter på gang. Ellers liker begge å reise, gjerne på motorsykkelturer. Det har vært turer til Sør Afrika - da leide vi sykkel, men vi har brukt egen sykkel i b.a. Alpene og Skottland.

lørdag 22. august 2015

Fototriss del 309: På väg


Vaknade i dag. tidigt. Spänd. Jag skulle i väg med grannen. Dessutom kör Fototriss igång igen efter et långt sommaruppehåll. Jag stod upp ock kollade Fototriss` tema. Det var "på väg". Det blev inte fel får mig att illustrera temat den här lördagen!


Men "vart är vi på väg?" Vi skulle kolla svamp ock blåbär. Men det blev så som så med svampplockningen. Ej hellre blev det några blåbär. Det har varit för tort i skogen. Men en promenad i skogen med grannen är aldrig fel. Som Karin Boye säjer i sitt dikt "I rörelse":
Nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd.


På vår skogspromenad såg vi att löven på björken börjar bli gula: Hösten är på väg! Om du vill se hur andra har illustrerat temat så gå in på FOTOTRISS och kolla!


 

søndag 2. august 2015

På mc til Vänersborg


Denne helgen har vi vært i Vänersborg. Værgudene var med oss, så det ble en etterlengtet tur med mc. Vi kjørte Brudefjällsvägen med  mange fine svinger og opptil 21 % stigning. Senere stoppet vi ved Håverud . Der så vi på Akvedukten som er en del av Dalslands kanal (Følg linken om du vil lese mer.)


Vi var så heldige å se M/S Dalslandia når hun ble ledet i gjennom slusene.

 
Vi hadde fått et tilbud gjennom Inkclub: En natt overnatting på hotell Hehrne . Stedet lå vakkert til, med utsikt over Göta elv. Vi skulle bare betale maten selv. En fire retters sto da på menyen.
 

Vi valgte en vinpakke som var foreslått til maten. (Nå er'n ikke tørst mer)

 
Unge herr Hermansen virker ikke misfornøyd med frokosten heller.


Hjemveien gikk via Lennartsfors, med en liten beinstrekk.
 

torsdag 16. juli 2015

Att åka motorcykel med grannen



Vi är så lyckligt lottade att vi har goda grannar på torpet som också gillar att åka motorcykel. I går fick vi få åka en utflykt med dom. 

 
Då var det uppehåll när vi startade men i Sunne kom dom första regndropparna. För at komma dit hade vi åkt många fina motorcykelvägar. Före nästa stopp körde vi genom et litet, trevligt ställe - Edane.     
 

Det blev en stopp vid Klässbol linneväveri. Det är ett av de sista damastväverierna i Norden. Dom levererar hellinne till Nobelfesten. Där fick vi möjlighet att uppleva produktionen av Klässbols Linneväveri på nära håll. Grannfrun och Kari fick vandra runt i bland vävstolarnas dunk. I fabriksbutiken inhandla Kari ett par handdukar. (Här får man även köpa produkter ur andra sorteringen.)


Färden gick vidare men svarta moln hotade vid horisonten

 
 Räksmörgås i Värmskogs café. Kön brukar ringla sig långt utanför;  cafét har nämligen blivit berömt för den stora och goda räksmörgåsen. Kari o Jon beställde var sin Lyx räkmacka med handskalade räkor.Men DÅ kom regnet. Det spöregnade! Men vi njöt våra mackor medan vi väntade på att vädret skulle bli bättre. (Efteråt fick vi höra att det kom 38,2 ml regn den timmen vi satt där.)
 

Hjälmarna hade vi tanklöst hängt från oss på hojarna - så dom hade blivit  rätt så nedblötta!

 
När regnet stillnade gick färden direkt hem till Borgvik. Tack för en trevlig tur, Susanne och Roy!
 

lørdag 20. juni 2015

Fototriss del 307: Ätbart


Lingonblommor: ätbara men vänta en stund


 
Ätbart; men inte för människor



Ätbart, men bäst att dricka: som porsbrännvin.
 
Fototriss har som tema ÄTBART. Klick på länken och se hur andra har tolkat temat.

lørdag 13. juni 2015

Något nytt

När man ska fira det kungliga bröllopet, måste man ansträngde sig lite när man ska klä upp sig. Kungligheter har ofta  något på  huvudet en hatt eller en huvudbonad bestående av fjädrar, blommor och band på sidan av huvudet. Kari önskar också vara fin - och det får inte vara med lånade fjädrar inte! Ny hårdekoration köptes inn.
 
 
 
 
  
 
Men oi då! Det glider ner - det är tänkt att den skal sitta kvar i kväld.  
 
 
Kari fäster den med en säkerhetsnål i hatten- finemang- om inte hatten är ny så är det åtminstonde nogot nytt! Något nytt er temat i Fototriss den här gongen. Tryck gärna och se hur andra har tolkat temat!
 
 
 
 

lørdag 6. juni 2015

Fototriss: Svenskt

Grattis Sverige!

 


 
Fototriss, del 305 har Svenskt som tema. Tryck på länken och se hur andra har tolkat temat.
 
 

lørdag 2. mai 2015

FOTOTRISS DEL 300: SÅ HÄR SER DET UT DÄR JAG ÄR.

I Fototriss del 300 vil Helena att visar upp i våra trissar hur våren ser ut där vi är, just nu. . Motorcyklar är också ett säkert vårtecken och när våren kommer önskar vi hojåkare att visa bilisterna att vi åter finns ute i trafiken. Mc:ns dag och vårkortegen har med sitt tredje år blivit en tradition i Nordmarken. Fyra klubbar Goodguys MC; Årjäng, Foxen MC; Töcksfors, Just Girls; Askim och RRIMA; Lennartsfors samarbetar med arangementet. Kortegen gick från Årjäng till Töcksfors shoppingcenter och tillbaks till Årjäng. Syftet är att förena nöjet med gemensam premiärtur och att samla in pengar till ett välgörande ändamål. I år gick överskottet till gyncancerföreningen Musslan. Kari och Jon följde också med på kortegen. Solen sken, men det var kallt och det kom några droppar regn på vägen tillbaka.  
 
 

 
Eftersom det här är Fototriss nummer 300 är det också en jubileumstävling.
Jubileet firas med tävling och vinsterna kommer från Coolstuff. 
Om du vill se hur det ser ut där andra trissare är just nu, trycker du på länken under.
 
Fototriss
 
 
 
 
 

fredag 1. mai 2015

Valborg i Borgvik



 
Vi firade Valborg i Borgvik i år! Först åt vi middag på Kungskvarnen. Sen gick vi ut och hörde på vårtal och kören Voicette som sjöng våren in. Sen blev brasan tänd  framför den gamla hyttruinen. En lyckad kväll i goda vänners lag.

 

lørdag 25. april 2015

Fototriss del 299: Struktur




Veckans tema i fototriss är Struktur. Helena i Fototriss använder den här beskrivningen på struktur: Ytor som vi fysiskt kan känna vid beröring". Om du vill se hur andra har fotat: gå då in på länken:
 
Fototriss
 
 

 

Robert Burns

The friend of man
The friend of truth
The friend of age
The guide of youth;
If there is another world,
He lives in bliss;
If there is none,
He made the best of this

Powered By Blogger

Bloggarkiv