Om meg

Bildet mitt
Vi, Kari og Jon, er et par som bor i Sverige. Hun norsk, han halvt svensk. Vi skriver litt om oss selv, og om det som betyr mest i livet vårt; blandt annet barnebarn. Vi har et torp vi er på så ofte vi kan. Her har vi stadig nye prosjekter på gang. Ellers liker begge å reise, gjerne på motorsykkelturer. Det har vært turer til Sør Afrika - da leide vi sykkel, men vi har brukt egen sykkel i b.a. Alpene og Skottland.

lørdag 25. mai 2013

Folkstugan med et strøk falurød - rød

Det er ingen skrivefeil på overskriften- det finnes nemlig Falurød rød, lyserød, svart og grå.
En statusoppdatering fra Norra Jakstorp; malermester Hermansen mener at husmaling ikke er for amatører, men han måtte nok til pers.....(han har en streng kone den mannen)....
 
 
og nå har  Lellstôga fått et strøk med Falurød.


Her et bilde av inngangspartiet. (Husk- vi er ikke ferdig med å male)



Og så et bilde av Norra Jakstorp med Lellstôga i bakgrunnen. Kjære venner; dere skal få ligge godt når dere kommer på besøk- i deres egen lille stue. Velkommen! Se forøvrig Folkstugan ris og ros.




 

mandag 20. mai 2013

På tur med mc


Slikt et vær, slik en vår. I går luftet unge Hermansen Crosstoureren og kjæringa. Det ble en tur til Halden, via Askim, Eidsberg og Rakkestad. Det som forundrer oss hver vår er hvor grønt det er! Bjørkene har formelig eksplodert her i sør denne uka.

søndag 19. mai 2013

Bilkirkegården i Båtnäs

I dag gikk ferden fra Töcksfors via Västra Fågelvik og ned mot Båtnäs. Vi hadde med oss noen venner som skulle vise oss bilkirkegården. Vi hadde aldri vært der før selv om stedet ligger kun 2 mil fra Töcksfors. Brødrene Tore og Rune Ivansson drev Bil- og motorverksted. Med tiden ble stedet forvandlet til en bilskrot. Nå er det ikke lenger på grunn av bilene som folk kommer til plassen. Det er mest fotointeresserte som fasineres av stedet. De gamle bilene er i ferd med å gå i ett med naturen.
 
Image and video hosting by TinyPic

På døren har skraphandleren satt opp advarsler. Han skriver at der er lov att fotografere, men han advarer folk med å plukke med seg deler eller gå inn i bygningen: "I`v made traps in the building, so if you get hurt or die I don't care. Remember in this Place no one can hear you scream."

 

søndag 12. mai 2013

Karius og Baktus (og Melissa)

 
 
Karius og Baktus. Skrevet og illustrert av Torbjørn Egner

Det var en gang en gutt, og det var Jens. Han hadde tenner i munnen sin, og det har vi jo alle. Men i en av tennene sine hadde Jens et hull, og der bodde det to små fyrer som hette Karius og Baktus. Det var noen merkelige navn, synes du kanskje, men så var et også noen merkelige fyrer. De var så bitte små at man ikke kunne se dem uten gjennom et kraftig forstørrelsesglass.

Dette er begynnelsen på en norsk barnebok fra 1949 som er skrevet og illustrert av Torbjørn Egner. Karius og Baktus lever lykkelige dager i tennene til Jens og spiser loff med sirup på. Men en dag får Jens vondt i tennene sine og da pusser han først tennene sine for så å gå til tannlegen.

 
Melissa leser boka om Karius og Baktus om igjen og om igjen. Hun synes synd på de to små fyrene som møter det skumle tannlegeboret og blir skyllet ut av munnen til Jens.


Man mener at boka har endret holdningene til tannhelse og tannpuss i Norge etter 1950. Men de to små fyrene er kjent langt utover Norges grenser. Egennavnene skal være avledet av "kariesbakterier": Karius, og "bakterier": Baktus. (Kilde Wikipedia)

Melissa var nylig hos tannlegen. Tannlegen tittet nøye, men så hverken Karius eller Baktus!
(Og det er kanskje vel så bra når man vet hvilken skade de kan forårsake)

Her - trygt på Mammas fang mens tannlegen inspiserer tenne hennes. Det hører med til historien at tannlegen også måtte ta en titt inn i dukkens munn.



onsdag 1. mai 2013

Valborgsmesse


I dag har vi feiret Valborgsmesseaften. Svenskene bor ikke langt unna oss, men de har allikevel noen andre tradisjoner enn oss. Valborgsmesse feires 30. april. Dette er den store bålaftenen i Sverige. Tradisjonelt tente en bål for å skremme bort onde ånder, men i dag er det mer en hyggelig måte å bli kvitt hageavfall på. Og så synges våren inn; svenskene feirer våren!
(Kilde: Visitsweden).



I dag fikk vi være med venner å feire Valborgsmesse i Hyttruinen i Borgvik.
Dersom du vil lese mer om svenske tradisjoner kan du se HER


 

søndag 28. april 2013

Adriaterhavets perler med Albatros travel


I dag kom vi hjem etter en ukes ferie med Albatros travel. Vi har sett Adriaterhavets perler- kystbyer og kanaler. Vi spiste gelato i Venezia mens vi så på gondolene på kanalene. Vi så Markusplassen og Sukkenes bro. Fra Italia kjørte vi buss til Postojna i Slovenia. Der var vi i en av verdens største kalksteinsgrotter. Vi har gått byvandringer på brosteinsgater i flere av Istrias romantiske kystbyer. Vi har sett amfiteater og gamle kirker, besøkt små spennende butikker og kafeer i Italia, Slovenia og Kroatia. Og vi har sett solen gå ned i Adriaterhavet. Og sist men ikke minst- vi har blitt kjent med nye, spennende mennesker! Under hele turen ble vi fraktet rundt med buss og vi hadde to hyggelige guider som gjorde sitt beste for at vi skulle ha det bra.

For oss to- som er vant til å ferdes rundt med motorsykkel ble denne formen for ferie noe passiv. Men det er store muligheter for at vi melder oss på flere turer med Albatros - når vi blir pensjonister. Her kommer et knippe bilder av hva vi har opplevd.  
 
 
Image and video hosting by TinyPic

torsdag 18. april 2013

Eggende luer


Her er det eggevarmere i form av luer med Mariusmønster. Det var svigersønnen Marius som kom på idèen. Og svigermor var ikke lei å be.
 
 

lørdag 13. april 2013

Torpare og kjønnsroller

En statusoppdatering fra Norra Jakstorp. Det er fortsatt mye snø her. Snøen begynner å bli borte langs husveggene men det er fortsatt ingen vårtegn å se.
 
Det snødde i går kveld og snøen la seg på bakken men det er det ikke meldt kuldegrader fremover. Vanndunken er plassert under takrenna uten fare for å fryse i stykker.
Her kommer Jon med to fulle bøtter med vann .
 
Far henter vann. Mor vasker opp. Det er som å lese i en lesebok for førsteklassinger på 60-tallet.
Men slik er realiteten; det funker bra med kjønnsroller på torpet.
 
 
Det blir noen småturer ut; etter vann, ved og kanskje på utedassen, men vi holder oss helst inne nå. Både torpare og kliviaen. Sistnevnte ble med i blogginnlegget kun for å vise hvor flott den blomstrer nå.
 
 
 
 

onsdag 10. april 2013

Fototriss; gissa tema

Veckans utfordring i fototriss är: Gissa tema.
Kan du gissa temat här?

 
Melissa
 
 
Kari
 
 
Martha

Temat är: Händer

Här kan ni gissa på fler teman hos Fototriss

 

søndag 7. april 2013

Ny vår, ny sykkel: Honda VFR 1200 X Crosstourer



 
Da er årets første mc-tur tilbakelagt. Fra Töcksfors til Ørje, Aremark, Halden, Sarpsborg, Rakkestad og tilbake til Töcksfors
 
 
Det er pussig det der; alt skal liksom fotograferes (når ingen andre vil- får en gjøre det sjøl)
 

Crosstoureren i godt selskap på Høk.
Den nye sykkelen er veldig god å kjøre. Etter tre sesonger med Goldwing er det gøy å kjøre en sykkel der man føler en tettere kontakt med veien (GW'n fløt liksom oppå veien - mer som en båt (uten kjøl) på vannet). Skikkelig drag som kommer godt med ved forbikjøringer. Baksetekomforten er selvsagt ikke den samme, men Sothøna klager ikke. Både fører og passasjer ser frem til en ny mc-sommer!
 

fredag 29. mars 2013

Langfredag

 
Påske er for de fleste av oss en høytid med tradisjoner. I gamle dager skulle du arbeide hardt på langfredag og på den måten lide med Jesus. Nåtidens påskefeiring assosieres vel mer med kvikk lunsj og appelsiner.
Årets påskekort fra Kari og Jon - til dere -sendes i år fra Norra Jakstorp. Som dere ser ligger det fortsatt mye snø her. Men snøen har smeltet litt langs husveggene. Man KAN kose seg ute en stund - i solveggen- med kaffe, strikketøy, ei god bok og den før nevnte sjokolade og appelsiner.
Vi ønsker dere alle en riktig god påske!
 
 

søndag 24. mars 2013

Påskeharen på Jakstorp

Dere visste det kanskje ikke, men påskeharen bor i de dype Värmlandske skoger. I helgen kom han på besøk til Norra Jakstorp. Han hadde laget et skattekart og lagt i postkassen til Melissa!

Pappa hjelper til med å tyde kartet.
 
 
Oi! Skatten var et egg fullt med godis!
 
 Også trærne blir pyntet til påske. Dyp konsentrasjon....

Og så må vi leke litt i lekstugan, det er klart.

 
 

 

fredag 15. mars 2013

Våren er i anmars!

 
Vinteren holder ennå et jerngrep om Norra Jakstorp. Torper'ne Kari og Jon venter på våren.
 
 
Våren er ikke langt unna når Jon begynner å stable ved.
 
 
Sa jeg stable ved!? Jaja, man kan vel bli tørst av hardt kroppsarbeid.
 
 
Når kællen endelig er ute av huset, starter kjærringa med vårrengjøring. Jammen blir det svart når man fyrer med gamle ovner som soter!
 
 
Også mårbackapelargoniene får gjennomgå på grunn av en iherdig husmor; de har fått seg ny sommersveis!
Ha det godt i vårsola, folkens!
 
 
 
 


Lag din egen retro-vannkoker


Mor i huset fikk en gave hun satte stor pris på: Det er en elektrisk vannkoker som passer fargene på kjøkkenet vårt. Det er Solveig Karidatter som kom med den kreative ideen. Vannkokeren som er i porselen, kjøpte hun på Nille. Den er grei nok, men Solveig syntes den hadde litt "Harry" dekor. Derfor pusset hun den lett med sandpapir og spraylakket den. Nå glir den inn i det øvrige kjøkkeninnventaret. Den ser ikke så "elektrisk" ut.
Når hun lakket den, tettet hun igjen åpningen med en plastpose, bunnen ble tapet med maskeringstape. Så er det bare å spraye på- flere tynne lag. Nå har Kari laget sin kveldste på den flere ganger og hun er veldig fornøyd. Prøv selv, Om du vil ha en vannkoker som matcher DITT kjøkken!
 
 
 
 
Kanskje kanna EGENTLIG skulle vært mørkeblå? Javel, så kan man bare omlakkere den.
 
 
 

mandag 25. februar 2013

Postkasse til lekestua

Denne helgen hang vi opp en postkasse på lekestua. En postkasse i miniatyr som passer akkurat på det lille huset. Det er Bruka som selger kassene. Gå inn på linken så ser du hvor de har forhandlere/återförsäljare. En liten frøken sjekker til stadighet om det ligger noe i postkassa. At bestemor er postmann, har hun ikke forstått ennå.




lørdag 23. februar 2013

Isfiske





Det er håp i hengende snøre, eller "There is hope in a hanging snore" som Nils Arne Eggen sa. Jon har i allefall fått fangst i dag. Ikke store fisken, men den var fin, da! Fiskeutstyret er kjøpt på XXL. Pakke med bor, stolsekk, øse og pilk. Alt for nihundreognoen kroner. Magott kjøper vi på den lokale vilt og fritidsbutikken. Alt funka bra for oss, men storfisken var, og er, skeptisk.  

Robert Burns

The friend of man
The friend of truth
The friend of age
The guide of youth;
If there is another world,
He lives in bliss;
If there is none,
He made the best of this

Powered By Blogger

Bloggarkiv