Om meg

Bildet mitt
Vi, Kari og Jon, er et par som bor i Sverige. Hun norsk, han halvt svensk. Vi skriver litt om oss selv, og om det som betyr mest i livet vårt; blandt annet barnebarn. Vi har et torp vi er på så ofte vi kan. Her har vi stadig nye prosjekter på gang. Ellers liker begge å reise, gjerne på motorsykkelturer. Det har vært turer til Sør Afrika - da leide vi sykkel, men vi har brukt egen sykkel i b.a. Alpene og Skottland.

tirsdag 23. februar 2010

Leiligheten er solgt!

Leiligheten er solgt. Nå er det bare 14 dager til flytting, så derfor er det en lettelse for oss!
Posted by Picasa

Solgt på FINN.no

I dag solgte vi sofaen vår på Finn! Reclineren er også tinget bort. Da blir det mindre å flytte med seg. I dag ryddet vi også i bøkene våre. Vi kommer til å kjøre et lass til Bruktbua. Så "ryddet" vi i bladhaugen. Også klesskapene får gjennomgå. (Den "lille sorte" som passet for 10 år siden, er det ikke noen vits i å gjemme på mer.) Fortsetter det sånn, har vi snart bare seng, spisestue og tannbørstene våre med på flyttelasset.
Vi er i flyttemodus!
Posted by Picasa

lørdag 20. februar 2010

Maleren er ferdig!


Så er maleren ferdig. Mandag blir gulvlistene satt opp. Vi har valgt grå tapeter over det hele, noe mørkere grå på soverommene. Ellers viser bildet øverst et nærbilde av fondveggen i spisekroken - bilde nederst. Neste tirsdag har vi slutbesiktningsdato.
Posted by Picasa

søndag 14. februar 2010

Torpartur


Fastelaven, Alle hjertens dag og Morsag: Vi har besøk på torpet. Da er det klart det ble fastelavensboller, Yatzy og Monopolspill.

Posted by Picasa

Godjenta vår.


Her er det god kontakt mellom Farfar og Vilja!

Posted by Picasa

torsdag 11. februar 2010

En sykepleiers hverdag.


11.02.10.
kl. 07.15: Motta rapport fra nattevakta- de har hatt noen alarmer, ellers har det vært en rolig natt.
kl. 07.30: Inn på avdelingen for å gi rapport. Ber personalet om å observere to pasienter; De har begge stått på smertestillende, kan det trappes noe ned? Har de mindre vondt? En pasient har en verkefinger. En annen er urolig.
kl. 07.40: Går igjennom dagens oppgaver. Selv skal jeg blant annet på et vurderingsbesøk. Det skal vurderes hvor mye hjelp den enkelte trenger. Jeg skal også sette en B12 injeksjon.
Når alle er reist ut på sine ruter, setter jeg meg ned på medisinrommet og tar et overblikk; de kommer fra apoteket i dag for å levere medisiner og å hente våre bestillinger. En dag har vi en pasient som kommer fra sykehuset. Medisinforandring: Medisnkardex og dosett må forandres. Rapport må skrives.
Min mobile vakttelefon ringer. En av mine kollegaer spør: "N.N har noe lavt blodsukker. Hvor mye insulin skal jeg sette?" Svar: "Sett som vanlig, men sørg for at hun spiser."
Telefon fra Legekontoret; "Kan dere ta en blodprøve for oss?"

Dette er bare et eksempel på noe som kan skje i løpet av et par timer en arbeidsdag, men ingen dag er lik. Jeg kommer i kontakt med pasienter på avelingen, i omsorgsboligen eller langt ute på bygda. Noen ganger er det like mye den pårørende man må forholde seg til.  En dag er det legevisitt, en annen dag får du en rundtur på bygda. Noen ganger må man ta raske avgjørelser; Pasienten er syk. Det haster!

Det er en givende jobb. Du lærer noe nytt hver dag, du møter mange mennesker. Hektisk? Ja, imellom. Ansvarsfult? Absolutt!

Posted by Picasa

onsdag 10. februar 2010

Nerd

Hva er det Melissa blogger om, mon tro? Den må tidlig krøkes som god nerd skal bli.
Dette er hva hun skriver helt selv!:----------- mmmmø.km0.jjjæ-00000ikkkk..m

Posted by Picasa

torsdag 4. februar 2010

Håndarbeid og snø

Duken på bildet har Karis mor Aase brodert for mange
år siden, men se hvor godt den passer til de nye IKEA-
putene!











Vi er heldige som har fått en mann til å pløye for oss, men stien inn til torpet og til vedboden og dassen, m å vi måke selv. Snøkantene ble ca 70 cm høye!

Kari dro ut en tur alene i går. Man kan ha noen fridager midt i uka når man jobber turnus. Var antagelig helt utslitt for det ble satt ny pers den natta; 13 timers søvn. Man sover så utrolig godt i Värmlands dype skoger.
Posted by Picasa

mandag 1. februar 2010

01.02.2010


I dag skriver vi februar og vi har vært i Töksfors; banken, fyllinga/återvinningscentralen og huset. Vi har satt inn hyller i diverse skap. I Sverige følger hvitevarer med i huset. Nå får vi bl. a. innbygd steke- og microovn.

Det skal også bli godt å få vaskerom igjen. I det rommet skal Kari regjere. Der er det nemlig en arbeidsbenk. Det skal bli fint å slippe å rydde vekk "rotet" hver gang hun skal sy eller male. Jon vil ha herredømme over garasjen.

Tror, nei VET at vi kommer til å trives!
Posted by Picasa

søndag 31. januar 2010

En tur til huset i Töksfors


Denne helgen tok vi en tur innom for å vaske etter snekker`ne. På bilde nr. 1 står Kari og fotograferer i motsatt retning som i forrige blogginnlegg. Nå fra stue til spisekrok. Vi er skikkelig fornøyd med gulvet. Kirsebærparkett. Vi har jo endel kirsebærtre i møblene fra før. Som dere ser, er det radiatorer under vinduene. Huset har vannbåren varme, det skal gi mindre fyringsutgifter. Gjennom vinduet kan man skimte unge Hermansen- på vei inn.


På bildet nr. 2 har Hermansen kommet seg inn, men han skulle brått ut igjen. Han skulle nemlig ut med den tomme esken etter støvsugeren. Aner ikke hvorfor han ser så skeptisk ut....Vær glad, gutt, du har fått ny støvsuger av merket Nilfisk med spesialfot til parkett!

På bilde nr. 3 kan dere igjen nyte synet av 1 stk Hermansen; her ivrig opptatt med å rydde gårdsplassen. Flink den mannen!

Posted by Picasa

fredag 29. januar 2010

Snekker'ne er snart ferdige!


Var innom tomta i dag; hadde fått besked fra Älvsbyhus om at vi skulle vaske for snekker'ne. Kari ankom byggeplassen med nyinnkjøpt skurebøtte. Snekker'ne er fra Estland, men den ene snakker engelsk. Kari: "We have been told that we shal wash for you!" Snekker: "Why??" - "You can wait until we are finished."

Så da, så. De blir ferdige i løpet av morgendagen. Så må vi bare vente på maleren som skal tapetsere. Det var skøy å se hvor mye de hadde gjort. Vi reiser innom og tar flere bilder i løpet av helgen!
Posted by Picasa

torsdag 28. januar 2010

Bilder fra forrige helg.


Forrige helg kom Ragnhild, Marius og Melissa en tur. De overnatter da i alkoven oppe. Melissa, stakar, måtte sove i en kiste. Lørdag reiste Ragnhild og Kari avgårde til Gunitta. Der kjøpte de to brukte barnevogner. Den ene vognen var ikke pen, men den skal bare skal brukes på torpet når det kommer småfolk på besøk (bildet under). Samme dag fikk vi besøk av Anneli og Bert med datter, svigersønn og barnebarn. (Bilde nr 2.) Bert er jo oppvokst i S. Jakstorp og hans bestemor bodde i N. Jakstorp. Vi setter pris på kontakten og synes det er fint at de tar med familien sin til Jakstorp- de hører jo på et vis til der. Vi ser frem til sommer, mer besøk og små barneføtter som løper rundt i gresset.


Posted by Picasa

onsdag 27. januar 2010

Bursdagslag


I går skrev vi den 26.01. Kari hadde bursdag og hun fikk besøk av en bitte liten rosa dinosaur. Det var hun som fikk være hovedpersonen. De andre gjestene kom nok litt i skyggen. Takk for en fin dag!
Posted by Picasa

mandag 25. januar 2010

Her går det unna!

Her går det unna, ja! Jon har vært på tomta en uke nå. Som dere ser tar taket form. Nå venter vi bare på takstein. Etter at dette bildet ble tatt- ble takrenner montert.
Posted by Picasa

søndag 24. januar 2010

Hva??


Hva! Skal vi på tur igjen!? Her blir jeg plassert i bilsetet og fraktet som en annen pakke! Bare vent til jeg blir litt større; da skal jeg nok ha et ord med i laget!
Posted by Picasa

torsdag 21. januar 2010

Inngangspartiet tar form: Älvsbyhus

I dag ble inngangspartiet satt opp. I dag har Jon vært med og strukket ledninger. Det var varmt og godt i huset; radiatorene var startet. I krana var det varmt og kaldt vann; vannet var faktisk godt! Arbeiderene har tatt i bruk hvert sitt soverom. Og da er det jo greit at de kan bruke bl.a. toalett og kjøleskap.
Posted by Picasa

Bilder fra i går.


Garasjen er på plass!


Posted by Picasa

Robert Burns

The friend of man
The friend of truth
The friend of age
The guide of youth;
If there is another world,
He lives in bliss;
If there is none,
He made the best of this

Powered By Blogger

Bloggarkiv