
Om meg
- kariogjon
- Vi, Kari og Jon, er et par som bor i Sverige. Hun norsk, han halvt svensk. Vi skriver litt om oss selv, og om det som betyr mest i livet vårt; blandt annet barnebarn. Vi har et torp vi er på så ofte vi kan. Her har vi stadig nye prosjekter på gang. Ellers liker begge å reise, gjerne på motorsykkelturer. Det har vært turer til Sør Afrika - da leide vi sykkel, men vi har brukt egen sykkel i b.a. Alpene og Skottland.
tirsdag 23. februar 2010
Solgt på FINN.no
I dag solgte vi sofaen vår på Finn! Reclineren er også tinget bort. Da blir det mindre å flytte med seg. I dag ryddet vi også i bøkene våre. Vi kommer til å kjøre et lass til Bruktbua. Så "ryddet" vi i bladhaugen. Også klesskapene får gjennomgå. (Den "lille sorte" som passet for 10 år siden, er det ikke noen vits i å gjemme på mer.) Fortsetter det sånn, har vi snart bare seng, spisestue og tannbørstene våre med på flyttelasset.Vi er i flyttemodus!
Etiketter:
Vi bygger hus
lørdag 20. februar 2010
Maleren er ferdig!
Etiketter:
Töcksfors,
Vi bygger hus
søndag 14. februar 2010
Torpartur
Fastelaven, Alle hjertens dag og Morsag: Vi har besøk på torpet. Da er det klart det ble fastelavensboller, Yatzy og Monopolspill
Etiketter:
Torp
torsdag 11. februar 2010
En sykepleiers hverdag.
11.02.10.
kl. 07.15: Motta rapport fra nattevakta- de har hatt noen alarmer, ellers har det vært en rolig natt.
kl. 07.30: Inn på avdelingen for å gi rapport. Ber personalet om å observere to pasienter; De har begge stått på smertestillende, kan det trappes noe ned? Har de mindre vondt? En pasient har en verkefinger. En annen er urolig.
kl. 07.40: Går igjennom dagens oppgaver. Selv skal jeg blant annet på et vurderingsbesøk. Det skal vurderes hvor mye hjelp den enkelte trenger. Jeg skal også sette en B12 injeksjon.
Når alle er reist ut på sine ruter, setter jeg meg ned på medisinrommet og tar et overblikk; de kommer fra apoteket i dag for å levere medisiner og å hente våre bestillinger. En dag har vi en pasient som kommer fra sykehuset. Medisinforandring: Medisnkardex og dosett må forandres. Rapport må skrives.
Min mobile vakttelefon ringer. En av mine kollegaer spør: "N.N har noe lavt blodsukker. Hvor mye insulin skal jeg sette?" Svar: "Sett som vanlig, men sørg for at hun spiser."
Telefon fra Legekontoret; "Kan dere ta en blodprøve for oss?"
Dette er bare et eksempel på noe som kan skje i løpet av et par timer en arbeidsdag, men ingen dag er lik. Jeg kommer i kontakt med pasienter på avelingen, i omsorgsboligen eller langt ute på bygda. Noen ganger er det like mye den pårørende man må forholde seg til. En dag er det legevisitt, en annen dag får du en rundtur på bygda. Noen ganger må man ta raske avgjørelser; Pasienten er syk. Det haster!
Det er en givende jobb. Du lærer noe nytt hver dag, du møter mange mennesker. Hektisk? Ja, imellom. Ansvarsfult? Absolutt!

Etiketter:
kariogjon,
Refleksjoner
onsdag 10. februar 2010
Nerd
Etiketter:
Barnebarn
torsdag 4. februar 2010
Håndarbeid og snø
Duken på bildet har Karis mor Aase brodert for mange
år siden, men se hvor godt den passer til de nye IKEA-
putene!
Vi er heldige som har fått en mann til å pløye for oss
, men stien inn til torpet og til vedboden og dassen, m å vi måke selv. Snøkantene ble ca 70 cm høye!
Kari dro ut en tur alene i går. Man kan ha noen fridager midt i uka når man jobber turnus. Var antagelig helt utslitt for det ble satt ny pers den natta; 13 timers søvn. Man sover så utrolig godt i Värmlands dype skoger.
år siden, men se hvor godt den passer til de nye IKEA-
putene!
Vi er heldige som har fått en mann til å pløye for oss
Kari dro ut en tur alene i går. Man kan ha noen fridager midt i uka når man jobber turnus. Var antagelig helt utslitt for det ble satt ny pers den natta; 13 timers søvn. Man sover så utrolig godt i Värmlands dype skoger.
Etiketter:
Torp
mandag 1. februar 2010
01.02.2010
I dag skriver vi februar og vi har vært i Töksfors; banken, fyllinga/återvinningscentralen og huset. Vi har satt inn hyller i diverse skap. I Sverige følger hvitevarer med i huset. Nå får vi bl. a. innbygd steke- og microovn.
Det skal også bli godt å få vaskerom igjen. I det rommet skal Kari regjere. Der er det nemlig en arbeidsbenk. Det skal bli fint å slippe å rydde vekk "rotet" hver gang hun skal sy eller male. Jon vil ha herredømme over garasjen.
Tror, nei VET at vi kommer til å trives!
Etiketter:
Töcksfors,
Vi bygger hus
søndag 31. januar 2010
En tur til huset i Töksfors
Denne helgen tok vi en tur innom for å vaske etter snekker`ne. På bilde nr. 1 står Kari og fotograferer i motsatt retning som i forrige blogginnlegg. Nå fra stue til spisekrok. Vi er skikkelig fornøyd med gulvet. Kirsebærparkett. Vi har jo endel kirsebærtre i møblene fra før.
På bildet nr. 2 har Hermansen kommet seg inn, men han skulle brått ut igjen. Han skulle nemlig ut med den tomme esken etter støvsugeren. Aner ikke hvorfor han ser så skeptisk ut....Vær glad, gutt, du har fått ny støvsuger av merket Nilfisk med spesialfot til parkett!
På bilde nr. 3 kan dere igjen nyte synet av 1 stk Hermansen; her ivrig opptatt med å rydde gårdsplassen. Flink den mannen!
Etiketter:
Töcksfors,
Vi bygger hus
fredag 29. januar 2010
Snekker'ne er snart ferdige!
Var innom tomta i dag; hadde fått besked fra Älvsbyhus om at vi skulle vaske for snekker'ne. Kari ankom byggeplassen med nyinnkjøpt skurebøtte. Snekker'ne er fra Estland, men den ene snakker engelsk. Kari: "We have been told that we shal wash for you!"
Så da, så. De blir ferdige i løpet av morgendagen. Så må vi bare vente på maleren som skal tapetsere. Det var skøy å se hvor mye de hadde gjort. Vi reiser innom og tar flere bilder i løpet av helgen!
Etiketter:
Töcksfors,
Vi bygger hus
torsdag 28. januar 2010
Bilder fra forrige helg.
Forrige helg kom Ragnhild, Marius og Melissa en tur. De overnatter da i alkoven oppe. Melissa, stakar, måtte sove i en kiste. Lørdag reiste Ragnhild og Kari avgårde til Gunitta. Der kjøpte de to brukte barnevogner
. Den ene vognen var ikke pen, men den skal bare skal brukes på torpet når det kommer småfolk på besøk (bildet under). Samme dag fikk vi besøk av Anneli og Bert med datter, svigersønn og barnebarn. (Bilde nr 2.) Bert er jo oppvokst i S. Jakstorp og hans bestemor bodde i N. Jakstorp. Vi setter pris på kontakten og synes det er fint at de tar med familien sin til Jakstorp- de hører jo på et vis til der. Vi ser frem til sommer, mer besøk og små barneføtter som løper rundt i gresset.

Etiketter:
Torp
onsdag 27. januar 2010
Bursdagslag
I går skrev vi den 26.01. Kari hadde bursdag og hun fikk besøk av en bitte liten rosa dinosaur.
Det var hun som fikk være hovedpersonen. De andre gjestene kom nok litt i skyggen. Takk for en fin dag!
Etiketter:
Barnebarn
mandag 25. januar 2010
søndag 24. januar 2010
Hva??
Hva! Skal vi på tur igjen!? Her blir jeg plassert i bilsetet og fraktet som en annen pakke! Bare vent til jeg blir litt større; da skal jeg nok ha et ord med i laget!
Etiketter:
Barnebarn
torsdag 21. januar 2010
Inngangspartiet tar form: Älvsbyhus
Etiketter:
Vi bygger hus
Abonner på:
Innlegg (Atom)
Robert Burns
The friend of man
The friend of truth
The friend of age
The guide of youth;
If there is another world,
He lives in bliss;
If there is none,
He made the best of this
The friend of truth
The friend of age
The guide of youth;
If there is another world,
He lives in bliss;
If there is none,
He made the best of this
